Skiving to nowa technologia obróbki, która jest realizowana dopiero od początku XXI wieku. Pojawiła się wraz z rozwojem technologii sterowania numerycznego. Ma wysoką wydajność i wysoką precyzję cięcia wielu rodzajów kół zębatych, bez względu na to czy chodzi o koła zębate ewolwentowe, czy też inne specjalne koła zębate o powierzchniach nieewolwentowych.
Szkoda jednak, że technologia ta nie znalazła szerokiego zastosowania w inżynierii, choć jest rozwijana od wielu lat. Jednym z ważnych powodów jest to, że projekt narzędzia często nie może spełnić tego wymagania, mimo że stosowane są nawet najlepszej jakości przepychacze do wielowypustów i inne zaawansowane rozwiązanie.
Narzędzia do dłutowania – łączenie teorii z praktyką
Jak wszyscy wiemy, metody projektowania narzędzi wymagają wsparcia odpowiedniej teorii. Obecnie narzędzia do dłutowania kanałków i inne o zastosowaniu do wielowypustów są zasadniczo zaprojektowane zgodnie z teorią obwiedni. W niektórych przypadkach zwykłe narzędzie do rowkowania jest nawet bezpośrednio używane do redukcji kół zębatych. Istniejące narzędzia do tego zadania mają zwykle podobnego rodzaju problemy w inżynierii, co nieodpowiednio dopasowane noże do dłutowania wielowypustów.
Z jakimi problemami można się spotykać w tych procesach?
- dokładność obróbki obu stron przedmiotu obrabianego jest niespójna,
- łatwo dochodzi do interferencji w procesie,
- zużycie narzędzia bywa szybkie i nierównomierne, jeśli parametry są ustawione nieracjonalnie.
Aby rozwiązać te problemy, niektórzy uczeni wykonali wiele satysfakcjonujących prac nad projektem narzędzia, które ma pomóc – jednym z nich jest frez ślimakowy do wielowypustów. Wśród najnowszych badań najczęściej stosowana jest jednak teoria powierzchni sprzężonej. W oparciu o tę teorię zaproponowano pewne bezbłędne metody projektowania, warto też lepiej poznać powłoki (pokrycia) wykorzystywane w produkcji narzędzi, w tym narzędzi do kół zębatych i wielowypustów – aby pogłębić swoją wiedzę na ten i podobne tematy.